Thursday, September 25, 2008

Partylite och hembakt bröd.

Ikväll har jag varit hemma hos en kompis som hade en Partylite visning. ( www.partylite.se )
Beställt 24 st votivljus.

Och den 23 oktober ska jag själv ha en visning är det bestämt :) Ska bli roligt.

Nu när jag kom hem så tänkte jag baka ett bröd, ett bröd som är ett av det godaste jag någonsin har smakat.

Här är receptet vilket är pissenkelt. :P

Soutojärvi Specialbröd

1 liter Filmjölk (långfil el. lättfil)
3 dl Ljus sirap
12 dl Rågsikt med vetemjöl el. rågsikt
5 dryga tsk  Bikarbonat
1½ msk fänkål – malen eller hel
1½ msk anis ev. lite salt


Allt blandas ihop i en bunke & breds i en långpanna på smort bakplåtspapper. OBS!!! Smeten skall ej jäsa!

Gräddas i 175 grader i ugn i ca 60 minuter, låt svalna något under bakduk. Skär upp och frys in. Brödet blir lika mörkt som en mjuk pepparkaka, men är saftigt och gott matbröd helst med en skiva ost på!

Smaklig måltid!

0 comments:

Post a Comment